STELLINGEN VAN 'COSMO'

Programma Artibosch, zond...
Zondag 5 september 2010: ...
Een weekje Dolcedo (Itali...
4, 5 en 6 juni Haarzuilen...
Dwangneuroot.

VERDER IN 'OVERIG'

Zonder titel!
Als wij .....
Lijflied
Kattepoessies en hondensn...
groeien

UITGELICHT

Wat mis je het meest ...
Op Ma 15 dec 08 door JPF67
Bijna iedereen op m/v is zijn (ooit) geliefde kwijtgeraakt, doord...

Het beste Bedenksel van De Mens..........

Wat is, naar jouw mening, het beste Bedenksel van De Mens?

Waarin is De Mens, het meest Creatief geweest?

Wat is zijn beste Uitvinding?

Waar ligt zijn beste Ontdekking?
Cosmo Laatst aangepast: 7-2-10 03:16  Wijzig topic Meld misbruik Meld misbruik 
Cosmo
Zo 07 feb 03:15

Meld misbruikMeld misbruik

@ Allen.

De meeste eer gaat (naar mijn mening), naar de uitvinding van Het Bed.

Zowel practisch als noodzakelijk.

Maar ik ben dan ook wat be-vooroordeeld...smile

De beste ontdekking gaat naar het vinden van "electriciteit".

Wat zouden we zonder moeten eh?....smile

Slensor
Zo 07 feb 08:23

Peniciline (antibiotica):heeft de meeste invloed op de verlenging van de levensverwachting gehad.

april
Zo 07 feb 08:45

Cos
Slapen kan ik overal

De beste uitvinding?
Het boek!

Boldoot
Zo 07 feb 08:49

de telefoon en internet.
anders hadden wij nou niet hier gezeten met elkaar. :)

Corinne
Zo 07 feb 09:36

Optische hulpmiddelen

Vianne
Zo 07 feb 10:16

@ Cos, vuur natuurlijk!

Vianne
Zo 07 feb 10:17

(vuur maken uiteraard)

Sunshine1111
Zo 07 feb 10:26

Het Vliegtuig....stelt ons in staan landen en culturen te bezoeken waar we anders nooit hadden kunnen komen.

april
Zo 07 feb 10:26

Boldoot
Corinne
Het een kan niet zonder het ander

M1975
Zo 07 feb 10:31

Je kunt beter de stelling plaatsen
Wat had men beter achter wegen kunnen laten!!

Als eerste is dan toch wel het internet..
Ook al zitten we er dan wel met zijn alle achter, maar hoeveel relaties zijn er al kapot gegaan door dit middel..Je kunt het vergelijken met Postorder bedrijven waar je je spullen online kunt bestellen!! Zo ook de datings site :) is precies 't zelfde..

@Slensor
Medicijnen ze zijn er wel ze mogen dan wel helpen!!Maar waar komt de mens weer mee aan, heb je niet iets beters want dit helpt niet bij mij.
Vroeger ws er bijna niets mbt verschillende dingen, waren de mensen toen ongelukkig dat ze naar de stad moesten om kleding of what ever te kopen!!Of dat ze uit moesten gaan om tot een persoonlijk contact te komen!! NEE!!

Tuurlijk ga je hier dan dingen neer zetten waar je blij om bent dat ze er nu zijn, maar als je om je heen kijkt komen er ook veel meer problemen bij..

Of ik moet het gigantisch mis hebben..
Ik hoor het graag van jullie:)

Dehlia
Zo 07 feb 11:04

@Tjee... om strijd het wiel of het schrift...

Zonder schrift was die hele computer noch de peniciline mogelijk geweest en zonder wielen had het vliegtuig, om deze gadgets uit resp Silicon Valley en München hier naartoe te brengen, hier niet eens kunnen komen. Of het had een watervliegtuig moeten zijn, maar dat is weinig realistisch op grote schaal.

@D

witrode-kater
Zo 07 feb 11:05

Is 'het wiel' niet ooit één van de beste bedenksels van de mens geweest ?

Hoe vanzelfsprekend het nu ook is, je moest toch er maar opkomen.

karin
Zo 07 feb 11:18

bubbelbadjes en sauna's ;)

flake
Zo 07 feb 11:18

De wc.
Zonder enige twijfel.

Ik ken er wel mensen die geen probleem hebben met in de bosjes naar de wc gaan maar ik vind dat dus afschuwelijk!

Dus wie het ook was die de wc heeft uitgevonden, mijn dank is groot!

Chantalc
Zo 07 feb 11:26

De belangrijkste uitvinding is het vuur, maar ik ben het ook eens met flake. Ik kan wel een paar weken overleven in de rimboe, maar ik ben erg gehecht aan mijn sanitair. In de bosjes is nog beter dan zoals vroeger naar een houten hok in de tuin met een plank met een gat erin.

Behalve mijn WC ben ik ook erg gehecht aan mijn douche. Zachte straal, recies de juiste temperatuur: it makes my day!

witrode-kater
Zo 07 feb 11:27

Rioleringstelsel en de centrale verwarming.

Chantalc
Zo 07 feb 11:38

Ja, voor mijn sanitair is het handig als er riolering is. Verwarmen kun je ook op andere manieren.

Boldoot
Zo 07 feb 11:52

koffie!

flake
Zo 07 feb 11:56

Haha!
Boldoot, hier ook al met koffie?
Dankjewel. :)

Thecla
Zo 07 feb 11:58

Uhmmmmmmm
Het feit dat de mens ontdekte dat hij dingen kon denken.... en daardoor besefte dat er middelen zijn die er voor zorgen dat de mens zich niet voor blijft planten?? Want tja ... dat is in mijn ogen de ontdekking door de mens gedaan. Anticonceptiemiddelen.

Eigenlijk wel erg dat wij mensen dat nodig hebben, want in de rest van het dierenrijk regelt de natuur dat... ;) Zijn er van een soort genoeg dat komen er geen jongen meer. Zijn er van een soort te weinig dan regelt de natuur dat vrouwtjes mannetjes worden om zo voor nageslacht te zorgen. Kijk en dat kan de diersoort mens niet.

Een goede notering is er ook voor de bedenkers van de vaatwasmachine en de droger ....

Sunshine1111
Zo 07 feb 12:09

Breek me de bek niet open over riolering.... stressverwekkend is dat:-)

Vraag maar aan Ramslens bv!

Ik geniet echt heel erg van veel uitvindingen dus ben ik dan een verwend nest of leef ik geoon mee met de maatschappij?
Douche...heerlijk! Sauna...nog lekkerder. (wisten julie trouwens dat de sauna uitgevonden is voor vrouwen om in te bevallen? En wij maar moeilijk doen of zwangere vrouwen wel in de sauna mogen)

Internet....gezellig...Auto...makkelijk!...Verwarming..lekker, maar maakt niet uit op welke manier. Ketel in huis..mmm, warm water is toch wel lekkerder douchen dan ijskoud.
Tja.... van mij mogen ze doorgaan met dingen uitvinden!

Chantalc
Zo 07 feb 12:17

Thecla, dat vrouwtjes mannetjes worden???? en wie gaan ze dan bevruchten????

Boldoot
Zo 07 feb 12:23

koffie was bedoeld als uitvinding Flake.
:)

Slensor
Zo 07 feb 12:27

Het meest creatief: Ongetwijfeld de belastingen, zoveel soorten en maten......

flake
Zo 07 feb 12:29

Boldoot, ja dat had ik in de gaten maar kon dit niet laten. :)

Doe mij ook maar het koekje, als mensenbedenksel, en om toch niet off-topic te zijn. ;)

flake
Zo 07 feb 12:30

Jeetje, Slensor, 'creatief' en 'belastingen' in eén zin. Dat kan ook alleen maar komen van een cijfertjesmens! Ik zou het bijna vloeken noemen!

Boldoot
Zo 07 feb 12:32

Slensor, jij kunt wel gaan!! ;~o

NVtje
Zo 07 feb 12:58

Ik vind elektriciteit wel handig. Afgelopen week lag hier de stroom er weer eens een paar uur uit. en dan weet je weer wat je mist dan ;-)

Thecla
Zo 07 feb 13:17

@Chantalc
Er blijven natuurlijk van die diersoort altijd vrouwtjes over he ;)
Maar het was een interessant onderwerp om te lezen.....

kelly
Zo 07 feb 13:22

Beste bedenksel van de mens was volgens mij ruilhandel , pas toe er klinkende munten gekomen zijn , zijn we financieel langzaam uitgekleed .
het allerbeste bestaat niet , er wordt altijd iets negatiefs aan gekoppeld .

We blijven ons best doen dus om er het beste van te maken . Dus het beste bedenksel bestaat niet er komen steeds nieuwe en betere, of slechtere

Chantalc
Zo 07 feb 13:36

@ Thecla: ben toch blij dat ik geen dier ben dan :-)

Cosmo
Zo 07 feb 13:46

@ Kelly.

Wat is (tot nu toe) volgens jou het Beste Bedenksel van De Mens?

anniepannie
Zo 07 feb 13:53

De kurketrekker,en als tweede de belastingdienst,want anders was ik nu stinkend rijk.

kelly
Zo 07 feb 13:54

Het beste bedenksel tot nu toe !!!!! dacht eerst wc papier, kun je zowel je gat en je neus en je handen en nog zoveel meer mee schoonmaken . multifunctioneel

kelly
Zo 07 feb 13:54

Of beter gezegd mee vies maken, dat wc papier dan

Lammetje
Zo 07 feb 15:52

Ik vind het héél creatief, dat de tijd een naam heeft gekregen.
Bv de klok, agenda, afspraken.
de dagen, weken, maanden, jaartallen.
de datums.
de jaargetijden.
Zonder dit alles, zou het een chaos zijn geweest.

of....we zouden alles op gevoel hebben moeten leren of aan moeten voelen!!!

TAFKAD
Zo 07 feb 16:09

de spiegel

Silence
Zo 07 feb 17:07

Chocolade.............

Mitz
Zo 07 feb 17:11

@Cos,

Volgens mij heb jij naar Donny Darko gekeken op tv ;-)

Mitz

witrode-kater
Zo 07 feb 17:28

Aanduidingen in cijfers en letters. Waardoor ondermeer wiskunde en taal op schrift gebezigd wordt, en veel meer mogelijk geworden is.
Niet van de een op de andere dag uitgevonden wellicht, maar óók daarin onderscheidt de mens zich van een dier.

Memolly
Zo 07 feb 17:41

Pizzasnijder....moeiteloos rolt hij door de dampende kaas om mooie hapklare punten af te leveren.

witrode-kater
Zo 07 feb 17:49

>Middelen ter ontsmetting

>Zeep

>Medicijnen.

Memolly
Zo 07 feb 17:53

tandenstokers

witrode-kater
Zo 07 feb 17:58

fotografie en chirurgie.

Memolly
Zo 07 feb 18:04

Buizenpost...helaas uit de gratie maar wat was dat leuk. Kon je ook chips delen met collega's in het andere gebouw. En dan dat geluidje...zzzwwwuppp.

witrode-kater
Zo 07 feb 18:13

Buizenpost ? hé wat leuk ! ken het niet maar wel grappig en functioneel.

Memolly
Zo 07 feb 18:33

Vroeger bij de Rabobank hadden ze het ook, dan vulde de dame of heer bij de bank een formuliertje voor je in met daarop het bedrag dat van de rekening gehaald moest worden en zzzwwuppp...in de buizenpost omhoog naar iemand die de hele dag die buizen aan het vullen was met geld. Ben ik zo oud of jij zo jong dat je het niet kent? Heb ik nog een leuke voor je...telex. En dan een ellenlang bericht intypen, kwam er zo'n ellenlang geel bandje uit de machine...kwam iemand achter je staan die dan per ongeluk op dat gele bandje ging staan, kaput...kon je weer opnieuw beginnen.

emmi
Zo 07 feb 19:02

Internet natuurlijk: anders wisten jullie in deze grote getale niet eens van elkaar wat jullie de beste uitvinding vonden.

witrode-kater
Zo 07 feb 19:09

Wacht es ff. Natuurlijk ken ik het hahaha ! de buizenpost bij de Rabo voor het geld natuurlijk. Das inderdaad n tijdje geleden.

Kayenta
Zo 07 feb 19:11

De Scroll Muis, wat een gemak!

Memolly
Zo 07 feb 19:14

Jaha, das zeker wel ff geleden. Maar mijn pizzasnijder is nog wel actueel, en de tandenstokers ook (gelukkig maar).

Fetablokjes in glas met een mandje om ze omhoog te tillen, errug handig. Nu jij weer witrode..

witrode-kater
Zo 07 feb 19:49

De uitvinding van de waterzuiveringsinstallatie en het waterleidingnet. Onderdeel van levensbehoeftes en fijn dat het er is.

emmi
Zo 07 feb 19:51

Het bouwen van waterputten in Afrika...

Memolly
Zo 07 feb 20:07

Okay, moet nu met iets komen met meer diepgang dan mijn pizzasnijder én wat nog niet genoemd is...

Tsunamiwaarschuwingssysteem o.a. in Azië...

flake
Zo 07 feb 20:09

Memolly, dat is helaas net zo lek als dat feta mandje. Think again. ;)

Memolly
Zo 07 feb 20:18

Flake, de vraag is wat het beste bedenksel van de mens is..ik vind het een prachtig bedenksel. Enne het feta mandje hoort lek te zijn zodat onze vingertjes niet nat worden.

witrode-kater
Zo 07 feb 20:21

De uitvinding van de sateliet. Ook niet onhandig en stelt ons in staat tot ontvangst van alles en nog wat. Én overal ter wereld.

flake
Zo 07 feb 20:27

Memolly, tuurlijk heb je gelijk.
Alleen triest dat het niet op tijd de mensen toen bij die tsunami van 2004 heeft kunnen waarschuwen.
Dat feta mandje ken ik niet, ik heb een forkje, dat werkt ook.

Ik vind de vork ook een fijne uitvinding.

flake
Zo 07 feb 20:27

forkje...oef...vorkje

Memolly
Zo 07 feb 20:37

Helemaal met je eens Flake, dat is ook heel triest.

Knoflookpers....

witrode-kater
Zo 07 feb 21:02

Over dat tsunamiwaarschuwingsysteem: Het is 'n goede, wat zeg ik, een zéér goede uitvinding. Alleen dan als het afdoende werkt.

Nog niet zo heel lang terug werd iets gemeld over een defect in het functioneren van het systeem. Ergens in de boei (of zoiets) daar op zee.

Zou eigenlijk nu niet meer mogen gebeuren.

Memolly
Zo 07 feb 21:13

Witrodekater, jij bent al 99 jaar oud, 1 grote bron van wijsheid dus...wat is het allerallerallerallermooiste wat jij hebt meegemaakt sinds 1911....??

Slensor
Zo 07 feb 21:22

He, Memolly, jij bent anders ook knap onherkenbaar, zo op de helft van de bron van wijsheid.... Wat herinner jij je? ;)

witrode-kater
Zo 07 feb 21:22

Om een paar voorbeelden te noemen:

>Met name de Bevrijding van Nederland
>later het op markt komen van de eerste tv

Was ergens jaren vijftig, eind jaren vijftig geloof ik.

En wat hebben wij onze ogen uitgekeken toen die eerste avond achter de buis hahahaha -:)

kelly
Zo 07 feb 21:26

wat dachten jullie van de wasknijper...een geniaal ding twee houtjes en een veertje en hup droog is je was, das pas een uitvinding .

Memolly
Zo 07 feb 21:29

@ Slensor...binnenkort word ik herkenbaar hoor, eerst nog even uitvogelen hoe mijn nieuwe digitale fotocamara werkt en dan kom ik met een scherpe foto, ik beloof het plechtig.

@ witrodekater..bedoel je na de 1e of na de 2e WO?? Haha, wedden dat je een jonge god bent van rond de dertig?

@ kelly..je moet het maar kunnen verzinnen. Wat dacht jij van het waxinelichtje. Brand lang genoeg om je potje thee warm te houden maar als je vergeet het lichtje uit te blazen dan heb je toch geen brandgevaar want het dooft zichzelf.

Memolly
Zo 07 feb 21:30

excuses..brandt lang genoeg..

flake
Zo 07 feb 21:32

het nietje

emmi
Zo 07 feb 21:34

niet mogelijk...flake;)

witrode-kater
Zo 07 feb 21:35

@Memolly:

Niet te vergeten mijn huwelijk in 1930. Ik was toen maar 18 jaar oud.

Ik kan je melden, het was een héél andere tijd.

emmi
Zo 07 feb 21:37

Misschien wel onze ouders die elkaar ontdekt hebben...zijn wij weer uit voortgekomen..

witrode-kater
Zo 07 feb 21:38

@Memolly:

Tweede. Eerste wereldoorlog was ik me minder bewust van. 7 jaar toen nog maar.

Memolly
Zo 07 feb 21:39

Jemig WRK, en slechts 7 jaar later werd het nylon uitgevonden. Dat jij dat allemaal mee hebt mogen maken..respect!!!

Kayenta
Zo 07 feb 21:47

Marlies Dekkers :))

witrode-kater
Zo 07 feb 21:54

Tja, haha.. tegenwoordig worden mensen steeds ouder en daarvan ben ik nou nét het lichtende voorbeeld. Maar eens boek gaan schrijven over alles uit die goede oude tijd, en mijn herinneringen.

witrode-kater
Zo 07 feb 22:23

Oeff.. was geloof ik off-topic

Cosmo
Zo 07 feb 23:40

@ Allen.

Paperclip ?

Van "niets", iets zeer bruikbaars en nuttigs maken?

Cosmo
Ma 08 feb 00:13

@ LZ.

In eerste instantie was de intentie van mijn vraag in dit topic, ook precies wat jij hier (terecht) opmerkt.

De ontsporing die daarop volgde was wel erg amusant en heb ik met veel interesse gevolgd.
Het beantwoorden van mijn vraag, zegt namelijk (lijkt mij) iets over de mensen die dat antwoord gaven.

Ik spreek hiermede geen waarde-oordeel uit. Helemaal niet. Maar amusant was het wel.

Meer in de lijn van LZ, stelde ik mijn vraag in de bewoordingen van De Mens.

En uiteraard geldt dat ook voor anze medemensen in verre, verre landen, die een andere cultuur hebben en leefwijze.

Daarom zocht ik naar een gemeenschappelijke deler van wat wij denken, dat universeel gezien, de Beste Ontdekking/Uitvinding van De mens zou kunnen zijn.

Het bed is zo een algemen deler.
Electriciteit ook.

Pizza-snijrollers dus niet. Want ik kan me niet voorstellen dat op een polinesisch eiland, een polynesische huivrouw,
een italiaanse pizza "a la Polynesia" gaat staan bakken......smile

Het de kennis en kunde om met met "vuur" om te gaan....dat is er weer zo een (en niet alleen volgens mij)

@ Allen.

Nog meer?

CreaBea
Ma 08 feb 00:42

Vuur,
Zonder vuur waren we nog primitieve apen die rauw vlees aten en stenen gereedschap hadden.
Die ijzer niet konden smeden en zich niet konden verwarmen dan aan de zon.
Daarna het wiel.
Zonder dat geen veroveringen, exploreren van de aarde, het vervoeren van gewas en mensen.

kelly
Ma 08 feb 00:57

@ LZZ ,
Ik vind persoonlijk het evolueren van de mens als bv holbewoners Geen uitvinding .
wat ze gebruikten om te jagen was idd geniaal , maar dat doen we nog steeds evolueren, dus Cos je had je topic anders moeten stellen ...Je vraagt naar het beste bedenksel,crativiteit , uitvinding, tja het behelst zoveel gedachten en interpretaties. Columbus , marco polo wereldverkenners. mens op de maan , maar dan had je een topic over evolutie moeten schrijven . dus ik vind het terecht als m/vers hier hun interpretatie aan geven . ik vind persoonlijk de reaktie van lz of topic.

Cosmo
Ma 08 feb 04:39

@ LZ.

Gewoon gezegd LZ, gaat mijn vraag naar die dingen die de mens heeft ontwikkeld, die hem wezenlijk vooruit heeft geholpen in zijn ontwikkeling. Ik vraag/vroeg niet naar een discussie. Maar wat heet!.....

Ik ben het helemaal met Kelly eens, dat de evolutie van de mens bijvoorbeeld, geen uitvinding c.q. ontdekking van hem is.

Mischien verdient dat wel het openen van een nieuw topic door jou LZ.
Hopelijk formuleer jij dan beter dan ik gedaan heb.....zodat er niet "hinein interptretiert" kan worden (is goed duits)....with a smile

"Het Bed" (een van mijn voorkeuren....smile), daar zeg ik niet voor niets van, dat ik wat dat betreft, "be-vooroordeeld" ben. En mijn beoordeling van "Het Bed", zal beslist niet die van alle mensen zijn.

Elke keer als ik in mijn bedje kruip, denk ik weer: "Wat is het toch een mooie uitvinding van de mens". Indirect is die nachtelijke gedachte, ook de oorzaak van het openen van dit topic.

Vuur, het wiel en electriciteit, voldoen naar mijn mening wel aan de krtiteria. Hoewel niet het vuur uitgevonden is, maar wel de kennis en kunde om met vuur om te gaan....

En een pizza-snijroller hoort daar naar mijn mening (dus) niet bij....smile

Zo zijn er nog andere "vindingen of ontdekkingen", die de mens wel hebben vooruit geholpen.

Bijvoorbeeld het fenomeen van het splitsen van atomen.
Maar om daarmee om te gaan, daarvoor zullen we nog wel wat leerprocesen moeten doorlopen ben ik bang.

TAFKAD
Ma 08 feb 07:59

Ach Cos, weer typisch iets voor vrouwen
er weer een discussie van te brouwen.

TAFKAD
Ma 08 feb 09:48

Geweldig verwoordt Lz !
doe je best, misschien aan de hand van deze link. http://www.youtube.com/watch?v=fZE-zVnikfk&feature=player_embedded
Ben heel benieuwd.

kelly
Ma 08 feb 11:25

@ tafkad ,

is geen discussie voor mij ...is meer een feit , daarom idd beter een topic over de evolutie theorie, dan zal er denk ik wel gediscussieerd worden .

Chantalc
Ma 08 feb 12:33

Volgens mij is energie universeel. De mens heeft de energiebronnen niet uitgevonden, maar wel allerlei systemen waarmee je bv. waterbronnen kan aanboren, waterzuiveringsinstallaties, windmolens, electricteitscentrales, ...

De waterleiding en het rioleringssysteem is - voor mij persoonlijk en met het oog op het functioneren van mijn plee en douche - een mooie uitvinding. Schoon water is natuurlijk ook belangrijk voor de gezondheid van mensen waar dan ook ter wereld.

Het vliegtuig vind ik een mooie uitvinding: niet die milieu-onvriendelijke dingen van nu, maar de met pedalen aangedreven toestellen van Leonardo da Vinci of de kunstwerken van Panamarenko.

Zonder internet, computer, televisie en telefoon zou ik ook wel kunnen leven. Het zou en stuk rustiger zijn.

Taal en kunst zijn voor mij wel essentieel.

kelly
Ma 08 feb 13:01

@ chantalc ,

Ok de mens heeft de energiebronnen niet uitgevonden , wel hetgeen je er mee kan/kon doen en het gaat om de bedenksels van de mens en de uitvindingen.
Waar staat , dat de mens de energie heeft uitgevonden??
Taal en kunst zijn in principe geen uitvindingen , maar gevoelens, die op papier of doek of wat dan ook neergezet worden...
Het is voor de kunstenaar geen kunst , maar gevoel en inzicht.
De milieuonvriendelijke vliegtuigen komen voort uit uitvindingen. Das dan weer een feit .
reis graag en veel , momenteel niet , maar zou niet graag naar Azie, afrika of waar dan ook met een pedalenvliegtuigje gaan;))))

Chantalc
Ma 08 feb 13:13

@ kelly, Ja, dat zei ik toch: 'De mens heeft de energiebronnen niet uitgevonden, maar wel allerlei systemen waarmee je bv. waterbronnen kan aanboren, enz'

Met taal bedoelde ik de geschreven taal. En ieder kunstwerk is in mijn ogen een uitvinding. Kunst is een soort universele taal.

kelly
Ma 08 feb 13:23

@ chantalleke ,

je hebt gelijk , slecht gelezen van mij .
Alles is kunst idd zelfs fietsen om maar iets op te noemen , kun je het zelf nog niet , dan vind je het een kunst , dat een ander het wel kan. simpel voorbeeldje.

maar moet er vandoor afspraak....lees je nog wel .

kelly
Ma 08 feb 13:23

@ chantalleke ,

je hebt gelijk , slecht gelezen van mij .
Alles is kunst idd zelfs fietsen om maar iets op te noemen , kun je het zelf nog niet , dan vind je het een kunst , dat een ander het wel kan. simpel voorbeeldje.

maar moet er vandoor afspraak....lees je nog wel .

Chantalc
Ma 08 feb 14:03

@ kelly: Met 'kunst is een universele taal' bedoel ik niet dat alles kunst is. Jouw fiets misschien nog wel (als iemand op het idee komt om hem in een museum aan de muur te hangen), maar de meeste dingen zijn dat niet. Met universele taal bedoel ik: als een Afrikaan mij in het Afrikaans iets vertelt, snap ik daar niks van, hooguit wat gebaren en een gelaatsuitdrukking, maar gebaren die hier positief zijn, zijn dat daar misschien helemaal niet. Afrikaanse kunst kan ik 'begrijpen' zonder dat ik Afrikaans spreek. Zoals jij al zei: 'de kunstenaar stopt er zijn gevoel en inzicht in' en kan dat aan iedereen die ervoor open staat overdragen.

HW007
Ma 08 feb 17:28

VIAGRA

Vervult behoeftes
Voorkomt frustraties
Overal verkrijgbaar

In dit medicatie tijdperk, waar we snel een paracetamol grijpen voor van alles en nog wat, is eindelijk VIAGRA opgedoken.

Waarschijnlijk een vrouwelijke uitvinding waardoor de man langer bruikbaar is. Een soort verlenging van de (be)houdbaarheidsdatum van mannelijke echtgenoten.

Natuurlijk zijn er ook voor de man voordelen. Je kunt van alles doen, zoals een boek lezen, internetten, video kijken, terwijl de techniek zijn werk doet, en behoeften daardoor bevredigd worden en blijven, zonder extra zware inspanning op leeftijd.

Voor vrouwen hoeven, wij mannen, eigenlijk zo een uitvinding niet te doen. Tegenwoordig willen ze allemaal en hoofdpijn is verleden tijd.

Niet te serieus nemen.

Dehlia
Ma 08 feb 20:30

@HW 'Waarschijnlijk een vrouwelijke uitvinding waardoor de man langer bruikbaar is. Een soort verlenging van de (be)houdbaarheidsdatum van mannelijke echtgenoten.'

:))))))'wat is de uiterste verkoopdatum van Piet, waar kan ik die vinden?

@D

HW007
Ma 08 feb 20:48

Zodra Piet beseft dat hij een vitaminepilletje moet innemen als hij te weinig vitamientjes heeft, snapt Piet ook dat hij wat moet doen als hij zich te vaak slapjes voelt.

Zodra Piet dat niet beseft, is de UVD van Piet in zicht. Piet en zijn ega hebben dat zelf in de gaten, en communicatie is altijd de juiste weg naar samen oud worden.

Marve
Ma 08 feb 20:58

@ HW: Viagra is in 1e instantie ontwikkelt als hartmedicijn. Het oprekken van de houdbaarheidsdatum van mannen bleek een (on?) gewenst bijverschijnsel. :-) (ook mijn reactie gaarne niet té serieus te nemen)

Beste uitvinding van de mens? Lastig. Aan elke uitvindig zit weer een nadeel. Bijkomend is het fenomeen tijd. Wat wij nu als 'normaal' ervaren was enige tijd geleden nog een ongekende luxe. Zo deelde mijn Oma nog het bed met haar broers. (in die zin zou je zeggen dat anti-conceptie wellicht de beste uitvinding was) :-)
Elektriciteit, het aanboren van andere energiebronnen? Handig. En schijnbaar onmisbaar these days. Maar gaat wel hand in hand met milieuvervuiling.
Ruilhandel en collectief landbouw etc. bedrijven? In het verleden wellicht de uitgelezen manier om te overleven. Vandaag de dag heeft dat geresulteerd in bio-industrie en daarmee dus ook met allerlei ziekten (MCD, Q-koorts) en honger in de wereld...

Alle -mooie- uitvindingen, bedenksels en initiatieven hebben blijkbaar ook hun keerzijde... Of maak ik het wellicht nu te zart/wit?

Voor mij is de beste uitvinding ooit:

Bellenblaas.

Volkomen onschuldig en ik word er erg gelukkig van!

M.

Chantalc
Ma 08 feb 21:23

@ Marve: Ik ben het helemaal met je eens! Zowel wat betreft de bellenblaas als de keerzijde van iedere 'uitvinding'.

Dat heb ik met globalisering: enerzijds een verrijking en anderzijds maken we veel kapot.

Cosmo
Ma 08 feb 21:41

@ Allen.

Gen-technologie?

Shoot!

Chantalc
Ma 08 feb 22:21

Langezomerzzz schreef:
'De evolutie is m.i. geen op zich staand gegeven: die kon en kan niet plaatsvinden zonder de bedenksels van de mens'

Dat noem ik megalomanie. Kunnen we dat met gen-technologie vehelpen?

Silence
Ma 08 feb 22:34

EmVeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! ;-)))

Chantalc
Ma 08 feb 23:04

Langezomerzzz schreef:
'de evolutie is niet maakbaar; wel beperkt beïnvloedbaar'

no way! de wereld draait net zo vrolijk door zonder ons

het 'een-toontje-lager-gen' zet ik op mijn verlanglijst als uitvinding van de toekomst; als we eerder uitsterven, is het niet meer nodig: altijd goed!

Chantalc
Ma 08 feb 23:41

Ik bedoelde 'een-toontje-lager-gen' voor de hele mensheid (inclusief mezelf). Ik denk dan aan hoe we met de natuur, grondstoffen, ... omgaan. De mens stelt zichzelf aan de top van de evolutie.

Cosmo
Di 09 feb 01:42

@ Chantalc en @ LZ.

Het probleem van alle vindingen, ontdekkingen,creatieve denken, ontwikkelingen, is, dat zij on-omkeerbaar zijn.

Eenmaal de kennis verworven, blijft deze hangen.
Het enige wat de mens (naar mijn mening) kan weerhouden om daarbij fouten te maken, ligt in de manier waarop wij met die kennis en vindingen (etc) om (leren te) gaan.

Eenmaal het atoom gesplitst, is het zijn verantwoordlijkheid daarmee "wijs" om te gaan.
Evenzo met de gen-technologie.

Vooruitgang (in denken en bedenken), is niet tegen te gaan.
En niemand wil of kan dat uberhaupt (is goed duits).

Het lijkt mij een soort utopisch denken, indien men dat van de mens gaat vragen.
Een modern Jean Jacques Rouusseau denken.
Terug naar de natuur.

Dat kan volgens mij niet (en nooit) meer.

Zo te denken, komt bij velen wellicht als megalomaan over, maar het is wel zo.
De mens staat naar mijn mening dan ook bovenaan de ladder (al dan niet terecht).

Zijn verantwoordleijkheid is het, om daarmee GOED om te gaan!

Cosmo
Di 09 feb 01:43

@ Allen

Alles wijst er dus toch wel op dat alle vindingen (etc etc) wezenlijk bijdragen aan de evolutie van de mens......hmmmmmmm

TAFKAD
Di 09 feb 08:16

je kunt twijfelen aan de evolutie.
Dan heb je het christendom, dat boven de mens, god plaatst.
Daar denken andersgelovigen weer anders over.
Maar evolutie als perspectief is niet anders dan een ontwikkeling, waarin de mens de hoofdrol speelt.

Chantalc
Di 09 feb 10:03

@ Cosmo:
'Alles wijst er dus toch wel op dat alle vindingen (etc etc) wezenlijk bijdragen aan de evolutie van de mens ...'

Akkoord en je vorige uitleg ook. Maar dat is iets anders (en veel kleinschaliger) dan De Evolutie. De mens denkt misschien wel dat hij een essentiële bijdrage levert aan de evolutie van de aarde of van het heelal ...

De intelligentere buitenaardse wezens en de dolfijnen liggen nu in een deuk (en die hebben wij niet uitgevonden).

TAFKAD
Di 09 feb 10:11

Kortom; wat is evolutie, en
brengt die discussie ons verder?

Chantalc
Di 09 feb 10:15

@ TAFKAD: nee.

kelly
Di 09 feb 11:20

@ tafkad ,

heb al eerder aangegeven , dat een topic over evolutie een discussie zou opleveren , maar of ik of wie dan ook daar zin in heeft is een tweede.
LZ is begonnen over evolutie , tenminste haar visie kwam overeen met die thorie , maar of ik daar zo op zit te wachten ....nee Tafkad , niet alleen de mens maakt deel uit van de evolutie:~)

@ chantalk volgens mij is fietesen wel kunst , alles is kunst als je er plezier in hebt , zoals marve in bellen blazen.
je bedoelde het wel wel niet zo , maar alles ging straight off topic , vandaar mijn schwung:!)

@llen ga nu naar een uitvinding , die ik minder vind en dat is de stofzuiger en de strijkbout.
Wat heb ik daar een hekel aan .

Mooie vraag , weet iemand ook vervelende uitvindingen , normale geen kernenergie en zo , maar dagelijkse dingen , die ze beter niet uitgevonden hadden. Oeps dit is topic van ons aller Cos , maar heeft er niet bij gezegd of het leuke moesten zijn , wel beste pfffff

Chantalc
Di 09 feb 11:32

@ kelly:
De stofzuiger ken ik; ik heb zelfs vorige week een nieuwe gekocht, maar een strijkbout???? Wat is dat? Is dat een nieuwe uitvinding????

Vervelende uitvindingen: is wat voor een nieuw topic!

Volgens mij is dat de kind(on)vriendelijke sluitingen aan flessen ammoniak ed. Ik krijg ze nooit open en ieder kind in 1 tel!

Overigens nog een goeie uitvinding vind ik: klittenband.

kelly
Di 09 feb 12:24

@ chantal ,
over het algemeen strijk ik veel met mijn handen , maar nu sta ik letterlijk met een uitgestreken gezicht de werkkkleding van mijn dochter (Apothekers en dokterskleding) uit de plooi te halen . Echte hobbyist ben ik:~)

ga der weer aan enne cosje heb jezelf nog iets interessants ontdekt .Of zit je je heerlijk uit te leven op weer een mooi schilderwerk (kunstwerk) . Gaan we maar weer es naar Italie , markt wel voorzien zeg je , maar voor de kijk he.

Puntenslijper ook wel een goeie , na het potlood dan anders heb je der niks aan

Chantalc
Di 09 feb 12:32

@ kelly: O, dat ken ik. Ik heb een tijdje een stiefzoon gehad die de koksopleiding volgde. Zo'n sloof is ook geen lachertje! Maar ik heb hem dat zelf leren doen. Het was een behulpzame jongen en ik heb de strijkbout daar achter gelaten toen ik weg ging.

Nu koop ik alleen kleding die ik niet hoef te strijken. Sinds kort heb ik wel weer zo'n masjien. Als de kinderen wat willen strijken, dan mogen ze dat :-) Maar beslist niet de beste uitvinding!

TAFKAD
Wo 10 feb 09:30

'maar of ik daar zo op zit te wachten ....nee Tafkad , niet alleen de mens maakt deel uit van de evolutie:~)'@Kelly, een beter antwoord dan 'nee' had je op mijn tweede vraag niet kunnen geven!

kelly
Wo 10 feb 13:16

@ tafkad ...pak van mijn hart;~)

sayonaraaa
Zo 14 feb 21:07

Radio, wat was men daar blij mee.

Daarna de televisie.
Ben er nog steeds blij mee, de hele wereld komt naar me toe door op 1 knopje te drukken. Alles komt voor je ogen tot leven. Zeker een uitkomst voor mensen met weinig uitgaansmogelijk-heden, fysiek, geld, op wat voor vlak danook, een uitkomst. Minder fijne dingen komen er natuurlijk ook tevoorschijn, maar that's life!

sjakjuh
Za 27 feb 19:39

Wat de mensheid tot elkaar heeft gebracht is het vermogen tot communiceren met elkaar via de taal! Helaas spreekt niet iedereen dezelfde taal( maar dat is een ander verhaal). Taal heeft werelden en mensen bij elkaar gebracht en is (was) m.i.z. de 1e stap tot ontwikkeling, hopelijk beschaving, honger naar kennis, cultuur, wetenschap en ook laatste niet geheel onbelangrijk macht. En kan nog even doorgaan.
Wat was het 1e het kip of het ei?

TAFKAD
Zo 28 feb 08:54

Op een van de natuurlessen die ik ooit op een basisschool gaf, vroeg een kind mij eens:
meneer, kunnen vogels met elkaar praten?
Daar moest ik lang over nadenken. Pas later bedacht ik: natuurlijk, en hoe!
Een vogel die zingt, doet dat niet voor zijn of andermans lol: in feite zegt hij: rot op, dit is mijn gebied. Deden wij dat maar zo!
Nee, wij kunnen nog veel leren van onze voorouders;)
en, wie goed luistert, hoort zelf een verschil tussen een merel uit een volkswijk (met voetbalveld ernaast, die schreeuwen!) en een bosmerel (een bergmerel zingt zo bescheiden dat je hem bijna niet herkent).

TAFKAD
Zo 28 feb 08:59

De romantische hang naar iedereendezelfdetaal is al zo oud als de bijbel, die sprak over de Babylonische spraakverwarring. De toren van Babel kwam nooit af omdat ze slaven uit alle windstreken, die elkaar niet verstonden aan het werk hadden gezet. De geschiedenis herhaalt zich, met die uitzondering, dat wij die buitenlanders dan maar op uitkering zetten; het is te moeilijk. Maar uiteindelijk onontkoombaar, en vereist heel veel relativeringsvermogen en denkwerk. Daarvoor zijn wij niet echt gebouwd, denken doet pijn. Liever schieten wij kogels af, dat bekt lekker weg. (ook oorlog is dus een taal).
Maar wij zijn hier aardig op weg. Dank aan de redactie, wordt vervolgd.

sayonaraaa
Zo 28 feb 09:07

Tafkad. Op oorlogspad?

Ik kan me niet voorstellen dat die vogels alleen maar oorlog voerden. Ze zullen ook best leuke, bv liefdesgesprekjes, gevoerd hebben, als: waar zullen we ons huis gaan bouwen, wie vliegt er tijdens de (vakantie-)trek voorop, waar gaan we eten zoeken.

TAFKAD
Zo 28 feb 12:47

ja maar daar zingen ze niet voor hoor.
voor het meeste hebben ze zelfs geen geluid nodig, dat gaat volkomen paranormaal.
Een van de weinige vogels die voor al die dingen wel geluiden gebruiken is het kauwtje.Daar heeft een Belg eens een heel mooi boek over geschreven; de kauwentuin.

TAFKAD
Zo 28 feb 12:49

nog lekker gewandeld saoy?

sayonaraaa
Zo 28 feb 18:03

Jazeker!

eline
Vr 05 mrt 09:54

Cosmo:

Beste uitvinden van de mens?

Taal!
En het leren van andere talen!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.
nickname
password
 Onthoud
Inlog kwijt?  Maak profiel

NIEUWE STELLINGEN

Zonder titel!
Op Di 07 sept door mimi08
Elke dag opnieuw moet je je krachten verzamelen om wakker te worden en doorgaan met leven....

kort dag maar misschien wel weer een keer gezellig
Op Di 07 sept door luckyluck48
A.s. zaterdag 11 september is er in mijn dorpje (een feestje omdat Gert de eigenaar van de...

Als wij .....
Op Ma 06 sept door CeJe
Als wij iets vergeten zeggen we "Ja, ik heb het zo waanzinnig druk . Als oude mensen iets...

Lijflied
Op Ma 06 sept door Thecla
Gisteren ben ik een eind wezen fietsen. Een podcast van Dance Department op mijn MP3. Geni...

welke vrouw op mv kan dit ook?
Op Ma 06 sept door sjonny67
Vrouw verzwelgt 181 kippenvleugels Uitgegeven: 6 september 2010 12:46 Laatst gewijzigd:...

home - singlesagenda - MVrienden - forum - oproepen - chat - datingsites - magazine - adverteren